سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 چند روز پس از تحت فشار بودن حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر جهت سرفرود آوردن در برابر خواسته‌های مردمی این کشور ،باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه‌ هفته گذشته با اعزام فرستاده‌ای نزد وی و در نامه‌ای سری از وی خواست از قدرت کناره گیری کرده و زمینه انتقال مسالمت آمیز قدرت را در مصر، پیش از آن که اوضاع کشور بیش از اینها رو به وخامت بگذارد، فراهم کند.

 

ساعاتی پس از این نامه بود که مبارک در سخنرانی خود برای مردم مصر اعلام کرد که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر آینده کاندیدا نخواهد کرد و زمینه انتقال قدرت را برای حفظ ثبات و استقرار مصر فراهم خواهد ساخت.

 

البته این تغییر موضع باراک اوباما پس از تظاهرات گسترده مردمی علیه مبارک صورت گرفت چرا که رئیس جمهور آمریکا در ابتدای تظاهرات مردم مصر بارها طی سخنانی از مبارک حمایت کرده و از وی خواسته بود که برای برآوردن خواسته‌های معترضین دست به یک سری اصلاحات در این کشور بزند.

 

از سوی دیگر ، "الیوت آبرامز " مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان آمریکا و پس از ملاحظه واکنش مردم مصر به سخنان مبارک گفت: شاید اگر این سخنان پیش از اعتراضات توسط مبارک ایراد می‌شد، مورد قبول ملت مصر بود، اما اکنون این تیر آمریکا و مبارک نیز به سنگ خورد و مردم مصر حتی برای لحظه‌ای دیگر مبارک را نمی‌پذیرند.

 

در همین راستا گفته می‌شود که "مارگارت اسکوبی " سفیر آمریکا در مصر نیز تماس‌هایی با "محمد البرادعی " معارض مصری داشته است.