سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 

 

یکی از رژیم‌های نگران از تحولات مصر، رژیم‌صهیونیستی است که در صورت سقوط مبارک، هم‌پیمانی استراتژیک و متحدی قدیمی را از دست خواهد داد. اسراییلی‌ها به مدد تنفس مصنوعی فراهم شده از سوی دولت حسنی مبارک، موفق به پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود طی سه دهه اخیر شده‌اند.

 


 

 

ثورة مصر

انقلاب مردم تونس و اصرار آنان مبنی بر تداوم اعتراضات تا پاکسازی کامل حکومت از بازماندگانِ بن علی، سبب شد تا دیگر ملل عربی که از رفتار استبدادی حاکمانشان به ستوه آمده‌اند خود را برای اقدامی شبیه تونسی‌ها آماده کنند. این تسری به دمینوی تونس مشهور شده است.

یکی از کشورهای شمال آفریقا که از اعتراضات تونسی‌ها بی‌بهره نبوده، ملت و کشور مصر می‌باشد. کشور 80 میلیونی مصر، پس از 30 سال حکومت خودکامة مبارک، جرئت اعتراض و انقلاب یافته و در صورت توفیق در کسب اهدافشان، به مراتب بیش از تونسی‌ها بر جهان عرب و تحولات خاورمیانه اثرگذار خواهند بود. یکی از مهمترین پیامدهای انقلاب در مصر، اراضی اشغالی فلسطین می‌باشد. در سطور زیر با تمرکز بر موضوع فلسطین و رژیم‌صهیونیستی به این پیامدها اشاراتی می‌شود.

- انقلاب مصر و رژیم‌صهیونیستی

اسراییلی‌ها بیش از همه، از تحولات فعلی مصر نگران و بیمناک هستند. آنها حدود 30 سال در پناه حکومت مبارک و به بهانه قرارداد کمپ دیوید، موفق شدند تا اهداف توسعه‌طلبانه خود را بویژه در عرصه عادی سازی روابط با دیگر کشورها به پیش ببرند. چرا که اگر قرارداد کمپ‌دیوید امضاء نمی‌شد اسراییلی‌ها هیچ‌گاه توان پیشبرد سیاستهای فعلی در قبال سوریها و لبنانی‌ها را نمی‌یافتند. علاوه بر این اسراییلی‌ها تا زمانِ این قراداد در ترس و هراس حمله ناگهانی کشورهای عربی بسر می‌برد اما پس از آن حملات متعددی به کشورهای عربی به ویژه لبنان انجام داد.

پافشاری صهیونیست‌ها در مذاکرات سازش بر تداوم شهرک‌سازی و عدم امتیازدهی به فلسطینی‌ها، مدیون نقش دلالی دولت مصر می‌باشد. این در حالی است که مبارک در ازای این همه خدمت به صهیونیست‌ها، سالانه حدود 2 میلیارد دلار از آمریکا دریافت نموده و مستظهر به حمایتهای سیاسی- امنیتی آمریکا از حکومتش می‌باشد.

تظاهرات و اعتراض اخیر مصری‌ها که طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده و حتی موجب استعفای دولت شده است موجبات خوشحالی گروههای مقاومت فلسطینی را بدنبال داشته است

طی روزهای اخیر تعدادی از سران اسراییلی، به صراحت نسبت به قیام مردمی مصریها ابراز نگرانی کرده و با اعلام اینکه دولت مبارک هم‌پیمان استراتژیک اسراییل می‌باشد از هر اهرمی برای استمرار این حکومت استبدادی بهره می‌گیرند. با توجه به حساسیت اظهارنظر صهیونیست‌ها نسبت به تحولات کشورهای عربی، نتانیاهو از وزرای خود خواست تا در این رابطه از هر گونه گفتاری لب فرو بندند. هر چند سفارت این رژیم در قاهره، خالی از هرگونه نماینده‌ای شده است.

دولت حسنی مبارک سرمایه عظیمی برای رژیم‌صهیونیستی است. چرا که از یکسو نوارغزه و دولت اسماعیل هنیه میان اسراییلی‌ها و مصریها در محاصره است و رژیم اشغالگر قدس، عملاً مصر را عامل محاصره نوارغزه به جهانیان معرفی می‌کند. حساسیت دولت مبارک به تحرکات اخوان‌المسلمین مصر و ارتباط آنان با جنبش حماس، سبب شد تا مردم نوارغزه فدایِ این بدگمانیِ مبارک شوند. از سوی دیگر رژیم اسراییل در مواقعی که طی مذاکرات سازش به بن‌بست می‌رسد با حمایت و مشکل گشایی مصریها، قادر می‌شود تا سران تشکیلات خودگردان را بر پای میز مذاکرات بنشاند. در اتحادیه عرب نیز مصر با وزن سیاسی خود، عملاً مانع از هر نوع تصمیم ضداسراییلی می‌شود و در سازمان کنفرانس اسلامی نیز، دولت مصر با رهبری کشورهای عربی، مانع از اقدامات مؤثر ضد اسراییلی کشورهایی همانند ایران اسلامی می‌شود.