سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                                                                هوالمحبوب
احسان نراقی ضدانقلاب مقیم لندن درصدد متقاعد کردن خاتمی برای خروج از کشور و برعهده گرفتن ریاست اپوزیسیون است، در عین حال فعالان سیاسی تأکید می‌کنند تا پیش از پایان دادگاه اغتشاشگران نباید به خاتمی اجازه خروج از کشور داده شود.

به گزارش رجانیوز، انتشار این خبر البته سناریوی طراحان آن را برهم زده است، به طوری که تدوین کنندگان طرح مذکور که علنی شدن این پروژه در مرحله چانه زنی آن‌ها با بقایای جریان مدعی اصلاحات موجب شد تا تحت فشار جریان مذکور قرار گیرند، برای پس گرفتن طرح پیشنهادی خود از دو عضو روحانی نمای یک تشکل سیاسی به تکاپو افتاده اند.

متن این طرح ذیل سربرگ رسمی گروهک پیشنهاد دهنده تایپ و با امضای دبیرکل آن جمعه شب گذشته به تشکل سیاسی فوق الاشاره تحویل داده شده است.

در عین حال، فعالان سیاسی معتقدند دستگاه قضایی کشور تا پیش از پایان دادگاه اغتشاشگران باید خاتمی را ممنوع الخروج کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر قصد محمد خاتمی برای پناهنده شدن به یک کشور اروپایی، پناهنده شدن خاتمی را امری بعید ندانست ولی در عین حال خواستار ممنوع‌الخروج شدن او تا پایان دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران، شد.

جواد کریمی قدوسی در این خصوص به فرار بنی‌صدر از کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته شاهد پناهندگی یا پشت کردن چهره‌ها و شخصیت‌هایی از مسئولان اجرایی که در نظام جمهوری اسلامی مدتی مسئولیت داشتند، بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه "موضوعی که اخیراً درباره رفتن خاتمی در رسانه‌ها منعکس شده است موضوعی غریب و ناآشنا نیست"، اضافه کرد: افرادی که در دورانی مسئولیت‌هایی را برعهده گرفتند اما در عمل توفیقی نیافتند، به خارج از کشور رفته و در استودیوهای خبری رسانه‌های بیگانه حاضر شده و مطالبی گفته‌اند که با افکار و منش ظاهری آنان در گذشته فرق داشته است.

نماینده مشهد با اشاره به اینکه "چنین افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، به تدریج فاصله آنان با نظام آنقدر زیاد می‌شود که سرانجام بر گذشته خود قلم سرخی می‌کشند"، افزود: بروز این اتفاق در مورد خاتمی بعید نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه "نحوه فکر و عمل خاتمی در دوره هشت ساله اصلاحات آنچنان نبود که از نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رفت"، ادامه داد: همراهان او که در بازداشتگاه‌ها هستند پس از مدتی از زندان‌های ظاهری خارج شده و آزادی روح آنان به حقانیت جمهوری اسلامی اعتراف کرده است، چنین تحولی نتیجه صداقت و اخلاق جمهوری اسلامی است.

به گفته او، در دولت خاتمی شاهد خیانت‌های سنگینی از سوی اعضای هیئت دولت در زمینه امنیت ملی بودیم که با افشای اسرار هسته‌ای و نظامی زمینه را برای وارد کردن ضربه به جمهوری اسلامی فراهم کرده بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد "امیدواریم آقای خاتمی با توجه به گذشته، به اصلاح خود بپردازد" و ادامه داد: اما اگر چنین اتفاقی نیفتد هرگز جمهوری اسلامی ایران از این اتفاق ضرر نمی‌بیند زیرا امنیت ملی امروز ایران چنان جایگاه قوی و مقدرانه‌ای در جهان یافته است که با این خس و خاشاک‌ها و اتفاق‌ها گرد و غباری بر آن نمی‌نشیند.

وی درباره این گفته خود توضیح داد: اگر افرادی که روزی دشمن به آنان برای ضربه زدن به ایران دل بسته بود، به خارج از کشور بروند به اینگونه، مسیر پیوند آنان با کشور بریده و ارتباط آنان با کشور قطع می‌شود و به این ترتیب دشمن بار دیگر ضربه خواهد خورد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه "باید خاتمی در قبال این خبر عکس العمل نشان داده و آن را تکذیب کند"، از دستگاه قضایی نیز خواست تا او را ممنوع‌الخروج کند.

همچنین عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به انتشار خبر روزنامه "الجزیره" مبنی بر قصد محمد خاتمی برای پناهنده شدن به یک کشور اروپایی، از او خواست نسبت به این خبر واکنش نشان دهد.

حمید رضا حاجی بابایی البته تاکید کرد: آقای خاتمی اینقدر عاقل هست که چنین کاری را انجام ندهد.

روزنامه الجزیره چاپ روز دوشنبه عربستان سعودی با انتشار گزارشی نوشت: اعترافات اخیر محمد علی ابطحی از چهره های شاخص جریان اصلاحات و از دستگیر شدگان حوادث اخیر تهران، سید محمد خاتمی را به فکر پناهنده شدن به یک کشور اروپایی انداخته است