سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت دیکتاتور مصر پس از سقوط قریب الوقوع همچنان منتشر می شود؛ پس از آنکه یک روزنامه آمریکایی از زمینه سازی کاخ سفید برای انتقال وی به آلمان خبر داد، برخی رسانه ها از وساطت خانواده شاه معدوم ایران برای گرفتن پناهندگی وی از دولت آمریکا خبر دادند.


 

 


 

منابع اینترنتی مصری از تلاشهای خانواده شاه مخلوع ایران برای جلب رضایت دولت آمریکا به منظور دادن پناهندگی به دیکتاتور مصر در صورت فرار از این کشور خبر دادند.

 

این منابع نوشتند پس از آنکه آلمان به مبارک برای پایان بحران در مصر، پیشنهاد پناهندگی داد، خبرهایی منتشر شده که نشان می دهد خانواده شاه مخلوع ایران در حال وساطت با آمریکایی ها هستند تا با پناهندگی دیکتاتور مصر به آمریکا موافقت کنند.

 

با وجود انتشار این خبر، بعید است آمریکا به حسنی مبارک پناهندگی بدهد، همان کاری که درباره شاه معدوم پس از فرارش از ایران انجام داد و حاضر نشد نوکر حلقه به گوش خود را پناه دهد و محمد رضا پهلوی در نهایت به دامن سادات خائن پناه برد.

 

منابع مصری نوشته اند : حسنی مبارک در سال 2003 پیش از حمله آمریکا و متحدان غربی اش از صدام دیکتاتور معدوم عراق خواسته بود به خاطر تمایل آمریکا از قدرت کناره گیری کند، چرا حالا که مردم خواهان کناره گیری او هستند، به اراده مردم خود اعتنایی نمی کند.

 

اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت دیکتاتور مصر پس از سقوط قریب الوقوع همچنان منتشر می شود؛ روز گذشته یک روزنامه آمریکایی از زمینه سازی کاخ سفید برای خارج کردن دیکتاتور مورد حمایت خود از مصر و انتقال وی به آلمان خبر داد.

 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت : دولت آمریکا علنا در حال مقدمه چینی برای انتقال "حسنی مبارک" به آلمان است.
بر اساس این طرح، در حالی که اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای بزرگ مصر همچنان ادامه دارد، رئیس جمهوری 82 ساله این کشور به بهانه انجام یک سری معاینات پزشکی روانه آلمان می شود.
 
 

در عین حال گزینه دیگری نیز برای برداشتن مبارک از مسیر انتقال قدرت در مصر عنوان شده است و آن انتقال وی به قصر تابستانی اش در شرم الشیخ است.

 

شکی نیست که همچون زین العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع تونس که پس از فرار ساعتها در آسمان سرگردان بود و هیچ یک از حامیان غربی اش از جمله فرانسه حاضر نبودند به او پناه بدهند و او در نهایت به جده عربستان سعودی گریخت؛ حامیان غربی حسنی مبارک از جمله آمریکا هم در صورت فرار از مصر او را به خاک خود راه ندهند.
 
 

خاطر نشان می شود مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه اخیرشان تاکید کرده بودند: امریکاییها به نوکری همچون مبارک حتی پاداش اقتصادی هم ندادند و امروز هم به او پاداش نخواهند داد و هر ساعتی که حاکم مصر فرار کند قطعاً اولین دروازه ای که به روی او بسته خواهد شد دروازه امریکا خواهد بود همانطور که به روی بن علی و محمد رضا پهلوی بسته شد.
 
 

آیت الله خامنه ای خاطر نشان کرد : این قضایا درس عبرتی است برای کسانی که دلشان برای دوستی با آمریکا می تپد. این افراد باید ببینند که امریکاییها به نوکران خود چگونه پشت می کنند.
 

 



 

 

یکی از رژیم‌های نگران از تحولات مصر، رژیم‌صهیونیستی است که در صورت سقوط مبارک، هم‌پیمانی استراتژیک و متحدی قدیمی را از دست خواهد داد. اسراییلی‌ها به مدد تنفس مصنوعی فراهم شده از سوی دولت حسنی مبارک، موفق به پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود طی سه دهه اخیر شده‌اند.

 


 

 

ثورة مصر

انقلاب مردم تونس و اصرار آنان مبنی بر تداوم اعتراضات تا پاکسازی کامل حکومت از بازماندگانِ بن علی، سبب شد تا دیگر ملل عربی که از رفتار استبدادی حاکمانشان به ستوه آمده‌اند خود را برای اقدامی شبیه تونسی‌ها آماده کنند. این تسری به دمینوی تونس مشهور شده است.

یکی از کشورهای شمال آفریقا که از اعتراضات تونسی‌ها بی‌بهره نبوده، ملت و کشور مصر می‌باشد. کشور 80 میلیونی مصر، پس از 30 سال حکومت خودکامة مبارک، جرئت اعتراض و انقلاب یافته و در صورت توفیق در کسب اهدافشان، به مراتب بیش از تونسی‌ها بر جهان عرب و تحولات خاورمیانه اثرگذار خواهند بود. یکی از مهمترین پیامدهای انقلاب در مصر، اراضی اشغالی فلسطین می‌باشد. در سطور زیر با تمرکز بر موضوع فلسطین و رژیم‌صهیونیستی به این پیامدها اشاراتی می‌شود.

- انقلاب مصر و رژیم‌صهیونیستی

اسراییلی‌ها بیش از همه، از تحولات فعلی مصر نگران و بیمناک هستند. آنها حدود 30 سال در پناه حکومت مبارک و به بهانه قرارداد کمپ دیوید، موفق شدند تا اهداف توسعه‌طلبانه خود را بویژه در عرصه عادی سازی روابط با دیگر کشورها به پیش ببرند. چرا که اگر قرارداد کمپ‌دیوید امضاء نمی‌شد اسراییلی‌ها هیچ‌گاه توان پیشبرد سیاستهای فعلی در قبال سوریها و لبنانی‌ها را نمی‌یافتند. علاوه بر این اسراییلی‌ها تا زمانِ این قراداد در ترس و هراس حمله ناگهانی کشورهای عربی بسر می‌برد اما پس از آن حملات متعددی به کشورهای عربی به ویژه لبنان انجام داد.

پافشاری صهیونیست‌ها در مذاکرات سازش بر تداوم شهرک‌سازی و عدم امتیازدهی به فلسطینی‌ها، مدیون نقش دلالی دولت مصر می‌باشد. این در حالی است که مبارک در ازای این همه خدمت به صهیونیست‌ها، سالانه حدود 2 میلیارد دلار از آمریکا دریافت نموده و مستظهر به حمایتهای سیاسی- امنیتی آمریکا از حکومتش می‌باشد.

تظاهرات و اعتراض اخیر مصری‌ها که طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده و حتی موجب استعفای دولت شده است موجبات خوشحالی گروههای مقاومت فلسطینی را بدنبال داشته است

طی روزهای اخیر تعدادی از سران اسراییلی، به صراحت نسبت به قیام مردمی مصریها ابراز نگرانی کرده و با اعلام اینکه دولت مبارک هم‌پیمان استراتژیک اسراییل می‌باشد از هر اهرمی برای استمرار این حکومت استبدادی بهره می‌گیرند. با توجه به حساسیت اظهارنظر صهیونیست‌ها نسبت به تحولات کشورهای عربی، نتانیاهو از وزرای خود خواست تا در این رابطه از هر گونه گفتاری لب فرو بندند. هر چند سفارت این رژیم در قاهره، خالی از هرگونه نماینده‌ای شده است.

دولت حسنی مبارک سرمایه عظیمی برای رژیم‌صهیونیستی است. چرا که از یکسو نوارغزه و دولت اسماعیل هنیه میان اسراییلی‌ها و مصریها در محاصره است و رژیم اشغالگر قدس، عملاً مصر را عامل محاصره نوارغزه به جهانیان معرفی می‌کند. حساسیت دولت مبارک به تحرکات اخوان‌المسلمین مصر و ارتباط آنان با جنبش حماس، سبب شد تا مردم نوارغزه فدایِ این بدگمانیِ مبارک شوند. از سوی دیگر رژیم اسراییل در مواقعی که طی مذاکرات سازش به بن‌بست می‌رسد با حمایت و مشکل گشایی مصریها، قادر می‌شود تا سران تشکیلات خودگردان را بر پای میز مذاکرات بنشاند. در اتحادیه عرب نیز مصر با وزن سیاسی خود، عملاً مانع از هر نوع تصمیم ضداسراییلی می‌شود و در سازمان کنفرانس اسلامی نیز، دولت مصر با رهبری کشورهای عربی، مانع از اقدامات مؤثر ضد اسراییلی کشورهایی همانند ایران اسلامی می‌شود.


تونس، مصر، اردن...؟

یکشنبه 89/11/17


 

البته در روزهای اخیر یک خواست دیگر نیز به خواسته های شهروندان اضافه شده و آن انحلال پارلمان این کشور است. پارلمان اردن پس از حدود یک سال تعطیلی، در حالی شکل گرفت که احزاب مخالف دولت از جمله اسلام گرایان آن را تحریم کرده بودند.

«سعید ذیاب»: آنچه مسلم است این است که شهروندان اردنی به هیچ وجه به سیستم اداره کشور اعتقادی ندارند و بر همین اساس خواستار تغییر مدیریت و نیز تغییر در ساختار اداره کشور شده اند.

 


 

 

اردن

در پی بروز تحولات اخیر در تونس و مصر، کشور اردن نیز اوضاع ناآرامی را سپری می کند. در طی این سه هفته گذشته شهرهای مختلف اردن شاهد اعتصابات و اعتراضات زیادی نسبت به وضعیت معیشتی و اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور بوده است که هر روز به شدت آن افزوده می شود. این اعتراضات در ابتدا کاملا خود جوش بوده ولی رفته رفته احزاب مخالف دولت اردن از جمله اسلام گرایان و چپ گرایان و نیز اتحادیه های صنفی وارد عمل شدند و به این اعتراضات سروسامان دادند تا اینکه هفته گذشته گروه های مخالف اسلامی و مردمی اردن برای نخستین بار در نقاط مختلف این کشور دست به تظاهراتی یکپارچه زدند. شهروندان و احزاب اردنی معتقدند که «سمیر رفاعی» نخست وزیر این کشور با سیاست های غلط و ناکارآمد خود ضربه زیادی به کشور وارد کرده و سبب افزایش فقر، بیکاری، تورم، فساد و بسیاری ناهنجاری‏های دیگر در کشور شده است. از همین رو، شهروندان و احزاب اردنی در اعتراضات خود خواستار برکناری دولت رفاعی و نیز تشکیل حکومتی مردمی شدند. شهروندان اردنی همچنین ضمن تایید اعتراضات مردمی در دیگر کشورهای عربی، خواستار بازخواست مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین شدند. لغو پیمان سازش اردن با رژیم صهیونیستی (موسوم به وادی عربه) و نیز لغو تمامی روابط با این رژیم جنایتکار از دیگر خواسته های معترضان این کشور بوده است. مردم کشور تونس همچنین خواستار تغییر قانون اساسی از جمله امکان انتخاب نخست وزیر توسط شهروندان و یا فراکسیون اکثریت مجلس شدند. بر اساس قانون اساسی اردن که در سال 1952 به تصویب رسیده، عزل و نصب نخست وزیر از اختیارات پادشاه است.

البته در روزهای اخیر یک خواست دیگر نیز به خواسته های شهروندان اضافه شده و آن انحلال پارلمان این کشور است. پارلمان اردن پس از حدود یک سال تعطیلی، در حالی شکل گرفت که احزاب مخالف دولت از جمله اسلام گرایان آن را تحریم کرده بودند. خواست شهروندان اردنی مبنی بر لزوم انحلال پارلمان پس از آن مطرح شد که اسلام گرایان این کشور اسنادی را مبنی بر بروز تقلب در انتخابات ارائه کردند. شهروندان اردنی معتقدند که پارلمان کنونی بیش از آنکه نماینده ملت باشد نماینده دولت است و از همین رو ادامه کار آن بی فایده است.


بسم الله الرحمن الرحیم

 

ملتهاى شریف مصر و عراق و دیگر کشورهاى تحت سلطه منافقان باید قیام کنند و به بلندگوهاى فاسد که این جنایتکاران را مسلمان جلوه مى‏دهند، گوش فرا ندهند و از قدرتهاى پوشالى این خائنان نهراسند. (‌صحیفه نور جلد 15 ص 61 مرداد 1360)

All the respected nations like Iraqis and Egyptians and other oppressed ones should rise up and do not listen to the corrupted voices who are trying to show the hypocrite oppressors as Muslims, these nations should not fear these hollow powers! 1

Imam Khomeini"s Sahifah of Noor vol 15 page 61 September 1981

ملت مصر باید این مطلب را بداند که اگر قیام کند برخلاف این توطئه‏ها، همان طورى که ایران قیام کرد، آنجا هم خواهد پیروز شد. ملت مصر از حکومت نظامى نترسد و به او اعتنا نکند و همان‏طور که ایران حکومت نظامى را شکست و به خیابانها ریخت، آنها هم بشکنند و به خیابانها بریزند و این تفاله‏هاى امریکا را بیرون بریزند.

Egyptians should know that if they rise against the plots just like what Iranians did [against Shah regime], they also will win. Egyptians should not fear and should take head into the curfews and like Iranians who stood against and broke it by coming onto the streets; Egyptians should also break this curfews and go to the streets to kick out this scum remains of the U.S

ملت مصر ننشینند تا این قدرت از بین رفته دوباره دست و پاى خودش را جمع کند و نفوذ خودش را بر ملت تحمیل کند. امروز روزى است که ملت مصر باید قیام کند. امروز روز ضعف دولت است و قدرت ملت.

Egyptians must not let their momentum wear off and allow this loosened regime to pull itself back together and regain power. Today is the time for them to rise against the power. Today is the people"s power day and the regime"s weakness

باید قدرت را نشان دهد و اعتناى به این حکومت نظامىِ برخلاف همه موازین نکند و بشکند این حکومت نظامى را و به خیابانها بریزد و این دولتى [را] که مى‏خواهد با سرنیزه با اسلام مخالفت کند و به صراحت مى‏گوید که هرکس که به اسلام وفادار باشد او را سرکوب مى‏کنیم، [از بین ببرد.] این تکلیفى است براى ملت مصر، براى علمایى که وابسته به حکومت نیستند.

People should show off their power and must not pay attention to the curfew which is illegitimate, they should break this law and go onto streets to destroy this regime that is against Islam and is also explicitly saying all supporters and all the loyals of Islam will be suppressed by them!  This [breaking the martial law or curfew] is obligatory for both Egyptians and the clerics who are not depended on this regime

 این تکلیفى است براى علما. علماى مصر بپا خیزند و براى خاطر خدا، از اسلام دفاع کنند. چه عذرى است براى علماى مصر که اعلام ضدیت با اسلام را- این حکومت قبل از آمدنش به سرکار اعلام کرده است که هرچه با اسلام ربط داشته باشد ما او را سرکوب مى‏کنیم‏ (‌ صحیفه نور ج 15 ص 285 مهر 1360)

This is the duty for the clerics. They should rise up and defend Islam for the sake of God. What excuse could the Egyptian clerics have while this regime had announced already that it would destroy everything related to Islam.

Imam Khomeini"s Sahifah of Noor vol 15 page 285 September 1981

ملت مصر امروز قدرت دستش است ..

ارتش معلوم نیست که با دولت باشد، مگر آنهایى که جیره خوار امریکا هستند. ارتش مصر توجه کند به اینکه اگر بخواهد پشتیبانى کند از این حکومتى که اعلام کرده است که من تابع امریکا هستم و اسرائیل و من هرکس دم از اسلام بزند او را خفه مى‏کنم، این ننگ را به خودش، ارتش مصر راه ندهد و مهلت ندهد تا بعد از این، باز اسرائیل بیاید و به شما حکومت کند، و اسرائیل و امریکا مقدرات شما را در دست بگیرند. ارتش عراق چه بهره‏اى برد از این کار؟. (صحیفه نور جلد 15 ص ‌286) 

Today Egyptian nation’s power is in their own hands.. even it is not surely known that the army will support the government unless they are in need of Americans. The Egyptian army must be careful, they should not accept this shame of supporting a regime which is saying it is following the America’s and Israel’s ally and also is claiming that it will choke any one who is speaking of Islam. The Egyptian army should not let Israel and America return and rule over you again. What sis then the Iraqi army make out of it when they did let it happen?1

Imam Khomeini"s Sahifah of Noor vol 15 page 286 September 1981

و من امیدوارم که ملتهاى دیگر هم توجه بکنند و اقتدا بکنند به این ملت ایران. ملت مصر اعتنا نکند به این حکومت جائرى که اعلام مى‏کند که ما هرکس اسم از اسلام ببرد سرکوب مى‏کنیم. بدانند که اسلام در مصر در خطر است و واجب است بر زن و مرد مصرى که قیام کنند و این حکومت فاسد را، که از اول اعلام جنگ با اسلام داده است، سرکوب کنند (صحیفه نور جلد 15 ص 318 مهر 1360)

And I hope that other nations pay attention too and learn from this Iranian nation. Egyptians should not care of the words of this unjust government who is saying that Islam supporters will be suppressed. They beware that Islam is in danger there in Egypt so it is mandatory for women and men to rise and suppress this corrupted regime which is fighting against Islam

Imam Khomeini"s Sahifah of Noor vol 15 page 318 September 1981

 

<      1   2   3   4   5   >>   >